اوصاف بهشت
خداوند می فرماید . اعددت لعبادی الصالحین مالا
عین رات، ولا اذن سمعت، ولا خطرعلی قلب بشر
پیامبر فرمود که خداوند
می فرماید . نعمت هائی را برای بندگان صالح خود در بهشت آماده وذخیره کرده ام که
هیچ چشمی آنهارا ندیده و هیچ گوشی نشنیده وبر قلب هیچ کسی خطور نکرده است .
بدون تردید بعضی از
نعمتهای بهشت برای ما بیان شده است وبعضی دیگر بیان نشده اند و بسیاری از نعمتهای
بهشت از علم ما خارج هستند .
هی جنه طابت وطاب
نعیمها فنعیمها باق ولیس بفان
آن باغی است بسیار خوب
ودارای نعمتهای زیبا، پس نعمت های آن برای همیشه با قی ماند وهرگز فنا نمی پزیرد .
بهشت نوری است که می
درخشد، و ریحانی است که فضا را عطرآگین می کند، کاخی است محکم، نهری است جاری و
میوه ای رسیده .. ودارای حوریانی است زیبا و خوبروی ولباس های بسیار در جایگاهی
همیشگی وابدی و.. دارای خانه هائی بلند و زیبا که برای صاحبان شان مانند ستاره ای
است که در افق می درخشد و همواره در حال نورافشانی می باشد.
عَنْ أَبِى هُرَیْرَة قال:
قلت یا رسول الله مم خلق الخلق؟ قال من الماء . قلت ما بناء الجنه ؟ قال . لبنة من
فضة و لبنة من ذهب، وملاطها المسک الاذفر، وحصباءها اللولو والیاقوت،
وتربتها الزعفران، من یدخلها ینعم ولا یباس، ویخلد ولایموت، لا تبلی ثیابهم ولا
یفنی شبابهم / ترمذی
ترجمه: از ابوهریره روایت شده که عرض کردم یا رسول
الله مخلوقات از چه چیزی آفریده شده اند ؟ فرمود از آب، عرض کردم ساختمانهای بهشت
از چه چیزی ساخته شده؟ فرمود خشتی از نقره، و خشتی از طلا وملاط آن مشک خوشبو،
وسنگریزه هایش از مروارید ویاقوت، وخاکش زعفران می باشد، هرکس داخل آن شد، به خوشی
زندگی کرده نا امید نمی شود، جاویدان می ماند وهرگز نمی میرد، لباس های اهل جنت
کهنه نمی شوند و جوانی شان از بین نمی رود .
درهای
بهشت
خداوند می فرماید. وسیق الذین اتقوا ربهم الی
الجنة زمرا . حتی اذا جاءوها و فتحت ابوابها وقال لهم خزنتها سلام علیکم طبتم
فادخلوها خالدین/زمر73
وکسانی که از پروردگارشان
ترسیده اند گروه گروه به سوی بهشت سوق داده می شوند تا هنگامی به (کنار) آن رسند
در حالیکه درهایش گشوده شده است ونگهبانانش به آنان گویند . سلام بر شما باد، پاک
بوده اید (وخوش باشید) جاودانه به آن درآیید.
رسولخدا فرمود . برای هر
یکی از شما که به طور صحیح وکامل وضو می کند وسپس می گوید .أَشْهَدُ
أَنْ لاَ إِلَهَ الله واشهد ان محمدا عبده و رسوله . پاداشی
به جز این نیست که درهای هشتگانه بهشت برای ورود او باز می شود وبه او گفته می شود
که از هر کدام ازآنها که دوست دارد داخل جنت شود.
چرا
دروازه های بهشت بیشتر نیستند ؟
زیرا خداوند می فرماید
بریک دیگر سبقت بگیرید برای رسیدن به آمرزش پروردگارتان وبهشتی که پهنای آن به
اندازه آسمان م زمین است. (این بهشت) برای کسانی آماده شده که به خدا و پیامبرانش
ایمان داشته باشند، این پاداش خدااست، وبه هر کس که بخواهد می بخشد و خداوند دارای
بخشش و عطای بزرگ است/ حدید21
پس آن بهشت بلند وبا ارزش
وزیباست که دارای درهائی بزرگ می باشد که به یقین شایسته بزرگی و منزلت است.
در حدیث دیگر رسولخدا
فرمود
هر کس دو چیز را از یک
نوع (مانند گاو، گوسفند، شتر، اسب، لباس و سکه طلا و..) در راه خدا ببخشد، اورا از
درهای جنت به داخل بهشت دعوت می کنند وبه او می گویند : ای بنده خدا، این عمل تو
خیر بزرگی است.
کسی که از اهل نماز باشد
از در نماز، کسی که از اهل جهاد باشد از در جهاد، کسی که از اهل روزه باشد از در
روزه داران، و کسی که اهل خیر و احسان باشد از در نیکو کاران دعوت می شود. ابوبکر
به یپامبر عرض کرد اگرچه کسی که از یک دروازه صدا زده شود، نیازی ندارد که دروازه
های دیگر اورا صدا بزنند . ولی آیا کسی هست که اینقدر احسان داشته باشد که از همه
این درها دعوت شود . پیامبر فرمود بله،
امیدوارم که تو یکی از آنها باشی /بخاری و مسلم
از حسن بصری سوال شد که
بعضی از مردم می گویند، کسی که لااله الاالله گفت، داخل جنت شده است ؟ گفت
کسی که لااله الاالله را گفت و حق وفرائض آن را ادا نمود، داخل جنت می شود .
بنابر این، توحید الله
کلید دروزاه های ورود به بهشت است ، و دندانه های این کلید اعمال صالحی مانند ادای
فرائض با اخلاص، انجام واجبات و نوافل وسایر نیکی ها می باشد.
ساختمان ها وخاک بهشت
بناها وساختمان ها وکاخ
ها و ویلاهای بسیار بزرگ و مجللی بر روی این کره وجود دارد ، ولی این بناها هر
اندازه با شکوه وبزرگ واز نظر زیبائی ودکوراسیون بی نظیر باشند نمی توانند با کاخ
ها وساختمان های بسیار زیبائی که برای سکونت و آرامش مومنین در بهشت بنا شده قابل
مقایسه باشند وتنها شباهتی که باهم دارند در نام واسم است، در بهشت چنان کاخ های
مجلل وبا شکوهی ساخته شده که چشم ها با دیدن عظمت و زیبائی آنها خیره می شود،
قصرهائی که مومن وقتی داخل آن می شود، به آرامش روحی و آسایش ابدی می رسد و چشم
هایش از زیبائی آنها روشن و خنک می شود .
خداوند چادرهای بسیار
بزرگی از مروارید وقصرهائی با شکوه از طلا و نقره در بهشت بنا نموده و پرده های
اتاق هایش از فاخرترین پارچه ها، وهمسران مومنین در آنجا از بهترین وزیباترین
زنان، ومردانش از جوانتریت وخوش هیکل ترین مردان هستند .غذاهای بهشت از لذیذترین
غذاها، ونوشیدنی هایش از گواراترین نوشابه هاست.
اتاق
های بهشت
در مورد آراستگی و زیبائی
فرش ها و دکوراسیون وزینت اتاق های جنت واستحکام بنا و منظره معماری آنها جای سوال
نیست، زیرا رسولخدا می فرماید
ساکنان بهشت قصر نشینانی
را که در بالای سر آنان نشسته اند نگاه می کنند همانطور که به ستارگان تابناکی که
در حال غروب در افق مشرق هستند نگاه می نمایند، چون این قصرنشینان دارای مقام
ودرجات بالاتر از افراد عادی هستند، یاران گفتند ای رسول خدا حتما این قصرها
منزل پیامبران می باشند، غیر پیامبران به چنین جاهائی نمی رسند ؟ پیامبر فرمود :
بله، قسم به ذاتی که جان من در دست اوست ساکنین این منازل کسانی هستند که به خدا
ایمان دارند و فرستادگان خدارا تایید کرده اند
خداوند در سوره زمرآیه 20
می فرماید
ولی کسانی که از
پروردگارشان ترسیدند، برای آنان غرفه هائی است که ازفرازآنها غرفه هایی دیگر بنا
شده واز زیر آنها نهرها جاری است . خدا این وعده را داده خدا وعده خلافی نمی کند
ودر سوره سبا می فرماید
مومنین وشایسته عمل
کنندگان در برترین منازل بهشت در امن و امان به سر می برند .
وآرامش روحی که سالها در
انتظار او هستند فقط در این اتاق ها و کاخ ها خواهند دید . ونباید
هیچ چیزی از دنیا را در مقابل این نعمتهای جاویدان عوض کرد .
خیمه های بهشت
در بهشت خانه هایی وجود
دارد که از زیبایی می درخشند، همانطوری که اتاق های بهشت مانند ستارگان روشن
ودرخشنده هستند، همچنین خیمه های بهشت نیز مانند مروارید های تو خالی نورافشان
هستند . رسول خدا می فرماید
به راستی که برای مومنان
در بهشت چادرهای سایبانی هستند که جنس آنها از مروارید تو خالی است، طول آنها به
طرف آسمان شصت مایل می باشد، این چادرهای بزرگ مخصوص مومنین واهل خانه او می باشد
که به راحتی در آن رفت وآمد می کنند، ولی بعضی از آنها یکدیگر را نمی بینند.
کاخ
های بهشت
اما قصرها وکاخ های بهشت که از طلا و نقره و مروارید و سنگ های گران قیمت
ساخته شده اند، زیبائی ومنظره دل انگیزی دارند وارزش آنها را هیچکس به جز خداوند
که آنهارا آفریده نمی داند.
رسولخدا می فرماید
داخل جنت شدم ، ناگهان
متوجه شدم کنار قصری از طلا قرار گرفته ام، گفتم این قصراز آن کیست؟ گفتند برای
جوانی از قریش، گمان کردم که آن جوان من باشم، گفتم. آن جوان کیست ؟ گفتند عمربن
خطاب است .ترمذی
خاک
بهشت
خاک بهشت از از مشک و
زعفران، و سنگریزه وشن آن از دانه های سفید مروارید است .
به روایت ابوسعید . رسول
خدا به ابن صیاد فرمود
خاک بهشت از چیست ؟ گفت .
مانند آرد سبوس گرفته شده و مشک ای ابوالقاسم . رسول خدا فرمود . راست گفتی .مسلم
باغ ها و ثمره های بهشت
چون طبیعت بشر با آب و
باغ ودرخت وسبزه و گل محبت فراوانی دارد و همواره دوست دارد کنار و نزدیک آنها
زندگی کند، خداوند بهشت را بر اساس طبیعت و خواست بشر با این نعمت ها مزین و
آراسته ساخته است، با بهترین درختان وانواع میوه ها ونهرهای جاری و چشمه های آب
شیرین که با دین آنها چشم بندگان نیک خدا خنک خواهد شد بهشت را با این لباس آراسته
است .
خداوند در سوره حجر45 می
فرماید
بی گمان پرهیزکاران در
میان باغ ها و چشمه سارهای (بهشت) به سر می برند.
ودر آیه دیگر می فرماید
همانا نیکان همواره از
جامی می نوشند که نوشیدنی اش آمیخته به کافور(آن ماده سرد، سپید و معطر) است . از
چشمه ای که بندگان خاص خدا از آن می نوشند، وازهرجا بخواهند آن را جاری می سازند .
ودر سوره انسان می فرماید
در آنجا ( در جنت) از جام
های شرابی یه ایشان ( اهل بهشت ) می دهند که طعم آن زنجبیل است ( این جام ها پر می
شوند از ) چشمه ای که در بهشت است و سلسبیل نا میده می شود
ان المتقین فی جنت و عیون . ادخلوها بسلم امنین / حجر
بیگمان پرهیزگاران در
میان باغ ها وچشمه سارهای ( بهشت ) بسر می برند . ( پروردگار
شان به آنان می گوید ) با اطمینان خاطر وبدون هیچگونه خوف و هراسی به این باغ ها وچشمه
سارها داخل شوید .
چشمه
سارهای بهشت
در بهشت دو چشمه گوارا فواره می زنند . اولین چشمه کافوراست _ کافور ماده
ای است خوشبو و سفید رنگ _ که خداوند در باره آن می فرماید .
ان الابراریشربون من کاس
کان مزاجها کافورا . عینا یشرب بها عبادالله یفجرونها تفجیرا / انسان
به درستی که نیکان (
دربهشت ) پیاله های شرابی را سر می کشند و می نوشند که آمیخته به کافوراست ( این
پیاله ها پر می شوند از ) چشمه ای که بندگان خدا از آن می نوشند، و هر جا که
بخواهند با خود روان می کنند و می برند .
آری، برگزیدگان و نزدیکان بارگاه پروردگار از آب خالص این چشمه مینوشند و
نیکوکاران اندکی از آب این چشمه را با آبهای گوارای دیگر مخلوط کرده و مینوشند،
زیرا آب خالص چشمة کافور مخصوص مقربان درگاه خداست. دومین چشمه، چشمة تسنیم است که
خداوند در مورد آن میفرماید
همانا نیکوکاران در میان
انواع نعمت های فراوان بهشت به سر خواهند برد . بر تخت های مجلل (بهشتی) تکیه می
زنند و ( به زیبائی ها و احسان های بسیار آنجا) می
نگرند. ( هر گاه به ایشان نگاه می کنی) خوشی و شادابی نعمت را در چهره های ایشان
خواهی دید . به آنان از شرابی زلال و خالص نوشانیده می شود که دست نخورده و سر
بسته است . مهر در بند آن از مشک است ( وبا دست زدن به آن بوی عطر مشک درفضا
پراکنده می شود) با همدیگر مسابقه می دهند وبر یکدیگر پیشی میگیرند .آمیزه آن
تسنیم است . تسنیم چشمه ای است که مقربان ( بارگاه خداوند ) از آن می نوشند .
نهرهای
بهشت
در میان آن همه کاخها و
قصرهای زرین و سایبانهای گسترده و شگفتانگیز بهشت جویبارهای آب شیرین و گوارائی
جریان دارد که خداوند متعال آنها را برای استفاده و لذت بردن بندگان مؤمن و مخلص
خود آفریده است، نهرهای جنت بر حسب نوع آبی که در آنها جریان دارد، مختلف هستند،
بعضی پر از عسل و برخی آکنده از شراب و تعدادی نیز از شیر، و دیگر نعمتهای
پروردگار مملو و جاری هستند .
خداوند می فرماید
مثل الجنة التی وعده
المتقون فیها انهارمن ماء غیر آسن و انهار من لبن لم یتغیر طعمه . و انهار من خمر
لذة للشربین و انهار من عسل مصفی / محمد
وصف بهشتی که (از سوی
پروردگار) به پرهیزکاران وعده داده شده است (چنین است که) در آن جویبارهائی از آبی
(زلال و خالص) است که گندیده و بدبو نشده است، و (در بهشت) نهرهائی از شیری است که
طعم و مزة آن دگرگون نشده است، و نهرهائی از شرابی است که سراپا لذت برای نوشندگان
است، و جویهائی از عسل است که خالص و تصفیه شده است».
آبی که در نهرهای این
دنیا وجود دارد بر اثر راکدشدن فاسد و رنگش عوض میشود، اما آب زلال و گوارای چشمه
سارها و جویبارهای بهشت هرگز بدبو و آلوده نمیشود، همچنین شیر حیوانات این دنیا
هرچقدر هم جوشانیده و پاستوریزه شود و در هرنوع بسته بندی نگهداری شود، پس از
مدتی فاسد و غیر قابل استفاده میشود، اما شیر موجود در نهرهای بهشت هرگز فاسد و
غیر قابل شرب نمیشوند.
رسول خدا به ما خبر داده
است که در شب معراج چهار نهر را که از سرچشمههای خود جاری بوده اند، مشاهده نموده
اند. ) و چنین فرموده اند فَقُلْتُ: یَا جِبْرِیلُ! مَا
هَذِهِ الأَنْهَارُ؟ قَالَ: أَمَّا النَّهْرَانِ الْبَاطِنَانِ فَنَهْرَانِ فِى
الْجَنَّةِ، وَأَمَّا الظَّاهِرَانِ فَالنِّیلُ وَالْفُرَاتُ/ مسلم
گفتم ای جبرئیل! این
جویبارها چه هستند؟گفت : (و نهرهایی از آنها) یعنی دو نهر باطن، نهرهای جنت بودند،
و دو نهر ظاهری، نهرهای نیل و فرات میباشند
انس بن مالک روایت کرده
است که رسول خدا فرمود بَیْنَمَا أَنَا أَسِیرُ فِى الْجَنَّةِ إِذَا أَنَا بِنَهَرٍ
حَافَتَاهُ قِبَابُ الدُّرِّ الْمُجَوَّفِ قُلْتُ: مَا هَذَا یَا جِبْرِیلُ؟
قَالَ: هَذَا الْکَوْثَرُ الَّذِى أَعْطَاکَ رَبُّکَ . . فَإِذَا طِینُهُ .-
أَوْ طِیبُهُ .- مِسْکٌ أَذْفَرُ /صحیح بخاری
در حالی که (در شب معراج)
من در جنت قدم میزدم، ناگهان به ساحل نهری رسیدم که در کنار آن لیوانهائی از
مروارید تو خالی قرار داشت: از جبرئیل پرسیدم: این
چیست؟ گفت: این کوثر است که خداوند آن را به تو بخشیده است. آنگاه متوجه شدم که
خاک آن مانند مشک خوشبو و معطر است.
طبقات
بهشت
خداوند جنت را خلق کرد و بندگان صالح خود را وارث آن گردانید، و آنان را
بر حسب اندازة اعمالشان از نظر فضیلت و منزلت، متفاوت ساخت، به همین علت بهشت
دارای طبقات مختلف است که بعضی از آنها بر بعضی دیگر فضیلت و برتری دارند که همة
آن نشانههای فضل و عدل پروردگار نسبت به بندگان میباشد، تا هر مؤمنی که برای
داخلشدن به بهشت و برخورداری از نعمتهای جاویدان آن، اشتیاق و علاقهمندی دارد
برای رسیدن به طبقات بالای آن سعی و تلاش بیشتری نموده و کمرهمت را محکم تر ببندد
خداوند متعال میفرماید
و من یاتیه مومنا قد عمل
الصالحات فاولئک لهم الدرجات العلی / طه
و هرکه با ایمان و عمل
صالح به پیش پروردگارش برود، چنین کسانی دارای مراتب والا و منازل بالا هستند
متکئین علی فرش بطائنا من
استبرق/ رحمن
اهل بهشت بر فرشهائی
تکیه میزنند و لم میدهند که آسترهای آنها از ابریشم ضخیم است، و میوههای رسیدة
باغهای بهشت نزدیک و در دسترس آنها است.
و در آیة دیگری میفرماید
اهل بهشت بر بالشهای نگارین گرانبهای سبزرنگ تکیه میزنند و بر فرشهای نقشدار
بیمانند بسیار زیبا لم میدهند/ رحمن
درختان
و میوههای بهشت
و از جملهی نعمتهای
جاویدان بهشت، انبوه درختان و فراوانی میوهها و ثمرهها و پرندگان گوناگون آن میباشد،
قدر و ارزش درختان جنت را کسی جز خالق و آفریننده آن نمیداند، درختان میوه آن،
دارای شاخههای زیاد و ساقه و ریشههای طولانی میباشند که خداوند آنها را زیبایی
بینظیر و شگفت انگیزی عطا نموده است، رنگهای آن بسیار دلانگیز و دارای ظاهری
تازه و سایههایی طویل و میوههای شیرین میباشند که مانند آن بر هیچ فکری خطور
نکرده و نه چشمی آن را دیده و نه گوشی آن را شنیده است.
چنین تصور کن که صاحب یکی
از آن درختهای زیبا و پرثمر بهشت هستی، چقدر خوشحال و مسرور خواهی شد
درختان جنت بسیار زیاد و
متنوع و گوناگون میباشند، بعضی از آنها انار، بعضی انگور، بعضی سدر و بعضی دیگر
موز هستند، خواننده گرامی تصور نکن که میوههای بهشت مانند میوههای فانی این دنیا
میباشند، بلکه میوههای بهشت تنها در اسم با میوههای این دنیا مشابهت دارند.
خداوند می فرماید . ان للمتقین مفازا .خدائق و
اعنابا ./ نبا
بىگمان پرهیزگاران کامیابى
دارند * باغها و درختان انگور
در سوره واقعه می فرماید
سمت راستیها!
(سعادتمندان) چه سمت راستیهائی؟! (اوصاف مواهب و نعمتهایشان در بیان نمیگنجد)
در (سایة درخت) سدر بیخار آرمیده اند، در سایة درختان موزی به سر میبرند که میوههایش
روی هم ردیف و چین و چین افتاده است، و در میان سایههای فراوان و گسترده و کشیده
(خوش و آسوده اند) و در کنار آبشارها و آبهای روان به سر میبرند که زمزمة آن گوش
جان را نوازش میدهد و منظرة آن چشم انسان را روشنی میبخشد، و در میان میوههای
فراوان هستند
سوره ص می فرماید
در آنجا (راحت و آسوده بر
تختها) تکیه میزنند و میوه های فراوان و نوشیدنیهای زیادی را میطلبند .
آیه دیگرمی فرماید
نوجوانان بهشتی برای آنان
میگردانند هرنوع میوهای را که برگزینند .
و در سوره مرسلات می
فرماید
پرهیزگاران در زیر سایهها
و در کنار چشمه سارانند و در میان میوههائی که بخواهند و آرزو کنند .
هیئت
و شکل اهل بهشت
خداوند تبارک و تعالی اهل
جنت را به کاملترین صورت که بشر را برآن خلق کرده، آفریده و آن صورت و شکل و هیئت
حضرت آدم میباشد، و این آفرینش به این علت است تا سعادت اهل بهشت را در نعمتهای
جاویدان همیشگی خود کامل نماید
همچنانکه خداوند چهرههای
اهل بهشت را به بهترین صورت آفریده، اخلاق آنها را نیز بهترین و زیباترین اخلاق
قرار داده اند، زیرا اهل جنت دارای اخلاق نیکوی یک مرد میباشند.
در سوره حجر می فرماید
و کینه توزی و دشمنی را
از سینههای آنها (اهل بهشت) بیرون میکشیم و (اهل جنت) برادرانه بر تختها روبروی
هم مینشینند
در بهشت هیچگونه کینه و
خصومت و دشمنی، بغض و حسادت و اختلافی بین اهل جنت وجود ندارد و در آنجا مشاجره و
جنگ و نزاعی رخ نمیدهد، بلکه آنجا جایگاه محبت و الفت و رحمت و سکینه و آرامش قلب
است، رسول خدا در وصف اهل جنت فرموده اند که آنها همه جوانانی 33 ساله هستند .
زنان
اهل بهشت
در این دنیا همانند و
نظیری برای زیبایی و حسن جمال زنان بهشتی نمیتوان یافت، آنان دارای چشمهایی درشت
و سیاه و گونههائی درخشنده هستند که شادابی و تازگی همواره از رخسار آنها میتراود،
نگاه های آنها سحرکننده و دید چشمهایشان به طرف پائین است و به جزاز شوهران خود
به کسان دیگر نگاه نمیکنند، چنانچه الله تعالی میفرماید
و حور عین کامثال اللولو
المکنون/ واقعه
و حوریانى چشم گشاده دارند * همچون مروارید (میان صدف) نهفتهاند
کانهن الیاقوت والمرجان/
رحمن
انگار که آن حوریان
(بهشت، مانند) یاقوت و مرجان هستند
رسولخدا می فرماید
اگر زنی از زنان جنت به
زمین سر میکشید، ما بین آن یعنی (مشرق و مغرب) را از بوی خوشش پر میکرد، و ما
بین آن دو را منور و نورانی مینمود و ارزش روسری که بر سرش میباشد، از دنیا و
آنچه در آن است، بیشتر است .
اخلاق
زنان اهل بهشت
اخلاق حوریان بهشت بسیار
عالی و پسندیده است، بیاندازه با شرم و حیا بوده و مردان بهشتی خود را دوست
دارند، و همواره نگاه خود را از نامحرم دور نگه میدارند و خوش برخورد هستند
خداوند در مورد آنان می
فرماید . فیهن
خیرات حسان / رحمن
در میان باغ های بهشت
زنان خوب وزیبا هستند
ودر آیه دیگرمی فرماید . حورمقصورات فی الخیام /
رحمن
. (زنان بهشت) سیاه چشمانی هستند که هرگز از خیمهها بیرون نمیشوند و اینجا
و آنجا به دنبال کارهای ناپسند نمیروند
و در این آیه فرمود . وعندهم قاصرات الطرف
عین/صافات
و نزد آنها همسرانى زیبا
چشم است که جز به شوهران خود عشق نمىورزند .
آهنگ
و موسیقی اهل بهشت
به زنان بهشت علاوه بر
زیبائی دلنشین و لطافت اندام و ظرافت جسم و رخسارهای مسحورکننده و اخلاق و رفتار
خوب و حسن سلوک، آهنگ و صوت دلنشین و موسیقیهای گوشنواز نیز عطا شده است. خداوند
متعال میفرماید
روزی که قیامت برپا میشود،
مردم از یکدیگر جدا میگردند، (و گروهی سرنوشت جداگانهای برای خود در جهان ابدی
خواهند داشت و حال و وضع کافران جدای از حال و وضع مؤمنان خواهد بود). گروهی که
ایمان آورده اند و کارهای شایسته انجام داده اند، آنان در باغ بهشت، مالامال از
شادی و سرور میگردند (و آثار شادمانی و سرور در تمام وجودشان آشکار است .
یحیی بن ابی کثیر میگوید:
کلمه «الحبره» که در آیه آمده، معنی آن لذت و سماع و گوش فرادادن به آواز خوش میباشد
راه
رسیدن به بهشت
ایمان و عمل صالح: خداوند
متعال در سورة عصر بیان می فرماید که انسان در خسارت و نقصان قرار دارد، مگر کسی
که ایمان آورد و عمل صالح انجام دهد
وبشر الذین امنوا
وعملوالصالحات ان لهم جنت تجری من تحتها الانهار/بقره
. ای
پیامبر. مژده بده به کسانی که ایمان آورده اند و کردار نیکو انجام داده اند، این
که ایشان را است باغهایی (بهشتی) که در زیر درختان آن رودها روان است
نماز مهمترین عبادت و عمل
صالح است چنانچه رسولخدا می فرماید .
إِنَّ بَیْنَ الرَّجُلِ
وَبَیْنَ الشِّرْکِ وَالْکُفْرِ تَرْکَ الصَّلاَةِ/ مسلم
همانا فاصله میان مرد و
میان شرک و کفر ترک نماز میباشد
به امید ایمان واعمال
صالحه و بهشتی جاویدان برای همه مسلمانان .