ازدواج موفق؟؟؟
الحمدلله وحده والصلوة والسلام علی من لا نبی بعد.
متعه یعنی ازدواج موقت و
ازدواج غیردائمی است بگونهای که کسی با زنی ازدواج کند بمدت یک روز یا یک هفته
یا یک ماه و امثال آن. آن را بدین جهت متعه نام نهادهاند چون مرد به
وسیله آن، برای لذت و تمتع موقت و مدت محدودی، به ازدواج
اقدام میکند و هدف از آن فقط لذت و تمتع است.
باتفاق
نظر پیشوایان مذاهب فقهی اهل تسنن،
ازدواج موقت و متعه حرام
است.ومیگویند: هرگاه کسی بدینصورت، صیغه عقد را جاری کرد،
نکاح او باطل است و بدینگونه بر ابطال آن استدلال
کردهاند:
1-احکامی که قرآن برای
ازدواج گفته است، و بدان تعلق میگیرد، در ازدواج موقت نیست
مانند طلاق، وعده، وارث، پس مانند دیگرنکاحهای باطل اینهم باطل میباشد.
2-در احادیث نبوی، به
حرمت آن تصریح شده است. سَبُرَۀ جهنی گوید: ما
در فتح مکه همراه پیامبر صلی الله علیه و سلم
بودیم و پیامبر صلی الله علیه و سلم به ما
اجازه داد تا از متعه زنان استفاده کنیم.
ولی پیامبر صلی الله علیه و سلم از مکه
بیرون نرفت تا
اینکه آن را مجددا تحریم کرد.
و در روایتی ابن ماجه گوید: پیامبر صلی الله علیه و
سلم متعه را تحریم فرمود وگفت:" یا أیها
الناس إنی کنت أذنت لکم فی الاستمتاع، ألا وان الله قد حرمها إلی یوم القیامة [ای
مردم من ازدواج موقت و متعه را
برای شما اجازه داده
بودم، هان آگاه باشید،
بتحقیق خداوند آن را تا روز قیامت و برای
همیشه تحریم فرمود]". از علی بن
ابیطالب روایت شده است که گفت: پیامبر صلی الله علیه و
سلم در روز جنگ خیبر از نکاح متعه و گوشت
خران اهلی نهی کرد
.
- “در تکمله المجموع
شرح مهذب امام ابواسحاق شیرازی در فقه شافعی ج 16/250 آمده است:
محمد بن الحنفیه از پدرش علی بن
ابیطالب روایت کرده است که پیامبر صلی الله علیه و سلم
"نهی عن نکاح المتعه وعن لحوم الحمر الاهلیه
زمن خیبر" بروایت احمد و بخاری و مسلم.
عبدالله بن مسعود گفت: ما همراه پیامبر صلی الله
علیه و سلم بجنگ رفته بودیم و زنان ما
همراه ما نبودند، گفتیم: آیا خود را اخته کنیم؟ پیامبر
ما را از آن بازداشت و برای ما
رخصت داد که برای مدت محدودی زنان را با دادن جامهای
بعنوان مهریه ازدواج کنیم“. بروایت احمد و
بخاری و مسلم. قرطبی در تفسیر بزرگ خود
گوید: علما اختلاف دارند در اینکه چند
بار نکاح متعه مباح وحرام شده است از سخن
عبدالله مسعود که گفت:ما به پیامبر صلی الله علیه و سلم گفتیم:
آیا خود را اخته کنیم؟ برمیآید که متعه
حرام بوده است اگر حرام نمیبود این تقاضا
موردی نداشت، این بود که پیامبر صلی الله علیه و سلم در
حین جنگ بدان رخصت دادند سپس روز خیبر از
آن نهی کردند و بعداً در جنگ فتح مکه،
دوباره اجازه دادند، سپس برای همیشه آن را
حرام کردند. (تفسیر قرطبیج 3/130 - 131 . )”
مقصود از متعه تنها قضای شهوت و تمتع
جنسی است، در صورتی که بزرگترین هدفهای ازدواج
تناسل و کثرت نسل و محافظت بر اولاد و
حفظ نسل است. بنابر این متعه از این جهت که
تنها برای رفع نیاز جنسی و تمتع جنسی است،
شبیه بزنا میباشد. بعلاوه متعه برای زن، زیانآور
است، چون او را بصورت کالائی درمیآورد که
دست بدست میگردد و برای فرزندان، نیز زیانآور
است چون آنان خانهای نمییابند که در
آن آرامش داشته و از پرورش و تربیت
درست برخوردار گردند.
آیا متعه در صدر اسلام جایز بود ؟ چرا
؟
بله، متعه در ابتدای اسلام جایز بود؛ زیرا مسلمانان تازه به
اسلام گرویده بودند، به منظور تألیف قلوب و جلب توجه آنان متعه حلال بود، سپس رسول
الله صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ در «یوم الفتح» متعه را برای
همیشه و تا قیامت حرام اعلام نمود. (مسلم1406)
ازدواج موقت ابتدا در میان یهود، فارس و غیره وجود داشته است.
و به جامعه جاهلی جزیره العرب سرایت کرده است. وقتی دین اسلام آمد در ابتدای دعوت
دوبار با نزول این آیات تحریم شد: « وَالَّذِینَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ
حَافِظُونَ (5) إِلَّا عَلَی أَزْوَاجِهِمْ أوْ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُهُمْ
فَإِنَّهُمْ غَیْرُ مَلُومِینَ (6) فَمَنِ ابْتَغَی وَرَاءَ ذَلِکَ فَأُولَئِکَ
هُمُ الْعَادُونَ »(المؤمنون:
5-7). «و آنها که دامان خویش را (از بیعفتی) حفظ میکنند.
جز با همسران و کنیزانشان، چرا که بهرهگیری از اینها مورد سرزنش نخواهند بود. و
هر کس جز اینها را طلب کند، متجاوز است».
و عبارت:
« هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ» محور اصلی حرمت است « إِلَّا عَلَی أَزْوَاجِهِمْ أوْ مَا
مَلَکَتْ أَیْمَانُهُمْ» استثناء حلال شامل دو نوع نکاح است یعنی غیر از آن دو همه حرامند.
اما خداوند برای اینکه راه اشتباه و التباس را بر انسان ببندد با نص صریح غیر از
آن دو نکاح را تحریم کرده است «
فَمَنِ ابْتَغَی وَرَاءَ ذَلِکَ فَأُولَئِکَ هُمُ
الْعَادُونَ» پس هر راه دیگری غیر از آن دو نکاح حرام است خواه با زنا، متعه یا نوع
دیگر و ... باشد.
همچنین امام مسلم و امام احمد و ابن ماجه روایت نمودهاند که
رسول خدا صلی الله علیه وسلم فرموده است:
«ای مردم من پیشتر به شما اجازه دادم
که (به خاطر نزدیکی به عهد جاهلیت و شیوع پدیده زنا) که (به طور موقت) از زنان
استمتاع نمائید، اما اینک خداوند آن را تا روز قیامت حرام نموده است. هرکس یکی از
آنها نزد اوست او را رها کند و چیزی را که به آنان دادهاید از ایشان پس نگیرید».(
مسلم و احمد.)
آیا عمر رض متعه را تحریم کرد ؟
در کتب شیعه و سنی از محمّد بن حنیفه ، از پدرش حضرت علی ، و
او از رسول خدا (ص) نقل می کند که :
حرم رسول الله یوم الخیبر نکاح متعه : پیامبر خدا در
جنگ خیبر نکاح متعه را حرام کرد{سند این حدیث در کتاب های ” استبصار“ برادران شیعه
، ” مسند زید“
زیدیه ، در کتاب” دعائم السلام قاضی نعمان “ از عزیزان شیعه،
در کتاب ” الــموطاء مــالک ابن انس“ ( که معاصر با امام صادق بود ) از اهل سنت آمده
است.}
در لبنان کتابی به نام ” المتعه فی السلام“ از عالمِ شیعه
مذهب بنام ”حسین مکی“ به چاپ رسیده که از علی (علیه السلام ) و او از رسول خدا
(صلی الله علیه وسلم ) نقل می کند :
کانت المتعه فی اول عهد رسول الله : متعه (صیغه ) در اول عهد
رسول خدا بود
فلما نزل النکاح و لعده و الطلاق و المیراث نسخت : چون قوانین
ازدواج و عده و میراث و طلاق نازل شد متعه نسخ شد .
پس تحریم متعه دستور خود رسول خدا ص بوده است و نه عمر رض .
اما حضرت عمر در زمان خلافتش جملات زیرا گفت :
ای مردم ، صیغه در اوّل عهد رسول خدا بود و پیامبر خدا آن را
نسخ کرد و امروز من می بینم عده ای هنوز آن را انجام می دهند ، مگر نسخِ رسول خدا
به آنها نرسیده است ؟ هر کس این کار را انجام دهد و گرفتار شود ، من او را عقاب می
کنم .«تاریخ طبری»46
آیا کسی که شرایط ازدواج برایش فراهم
نباشد چطوری غریزه ی جنسی را کنترل کند ؟
برای اینکه میل و غریزه ی جنسی خود را کنترل نمایید توصیه می
کنیم که کلیه اسباب و وسائلی که موجبات تهییج غریزه جنسی تان را فراهم می آورد از
خود دور سازید از قبیل دیدن صحنه های مبتذل و خلوت کردن با نامحرم یا حتی خلوت
کردن در مکانی که جز شما کسی نیست.
برای رهایی شما از رشد غریزه جنسی راهکارهای زیر را توصیه می
کنیم:
1- دعاء کردن از خداوند که او را از
این بیماری نجات دهد، مخصوصا دعاء در اوقات اجابت مانند سجود، قبل از نماز مغرب در
روز جمعه، بین اذان و اقامه در مسجد، ثلث اخیر شب و سحرگاه قبل از طلوع صبح و
غیره، و خداوند متعال وعده داده است که کسی که از او چیزی را طلب کند خواسته او را
بر آورده میکند، خداوند میفرماید:
"ومن اصدق من الله قیلا" "و گفتار چه کسی از گفتار
خداوند صادقتر است؟" و در سوره بقره میفرماید: "و اذا سألک عبادی عنی فانی قریب،
اجیب دعوة الداع اذا دعان" یعنی: "و (ای بیامبر) اگر بندگانم از تو در
مورد من سؤال کنند پس من نزدیک هستم، دعای دعاکنندگان را اجابت میکنم".
2- روزه گرفتن، زیرا اولا توصیه بیامبر
اکرم صلی الله علیه و سلم میباشد برای مهار شهوت، و ثانیا هنگام پر خوری شهوت
تحریک میشود ولی کمتر خوردن و یا روزه گرفتن از شدت شهوت میکاهد.
3- چشم پوشیدن از نظر به مناظر شهوت
انگیز مانند زنان، نوجوانان خوش صورت، مجله و یا فیلمهای مبتذل و غیره، زیرا شهوت
کم کم شروع میشود ولی اگر از همان اول مهار نشود برای تفریغ شهوت فرد را به
استمناء و یا زنا میکشاند، و نا گفته نماند که شیطان یک شخص را پله پله استدراج
میکند تا اینکه او را دچار استمناء و یا فاحشه کند.
4- دوری از انترنت و تلویزیون هنگام
خلوت، و یا اینکه آنها را مهار و کنترل کند مثلا از برنامه های فیلتر در کمپیوتر
استفاده کند.
5- از دوست بد دوری کند زیرا بیشتر
گناه ها و مصائب سببش دوستهای بد هستند. شاعر میگوید:
تا توانی میگریز از یار بد***یار بد بدتر بُوَد از مار بد
مار بد تنها تو را بر جان زند***یار بد بر جان و مال و بر ایمان
زند
6- تنهایی و بیکار ماندن از هر بلایی
بدتر است، پس بهتر است که بیکار نماند و وقت فراغ خود را صرف اذکار و عبادت کند،
زیرا اوقات فراغت و مخصوصا اگر قدرت مالی همراه آن باشد اساس مفسدات جوانان میباشد.
7- خواندن هر چه بیشتر اذکار، قرآن،
نماز های سنت و مشارکت در کارهای خیر دسته جمعی و غیره
آیا آیه 24 سوره نساء دلالت بر مشروعیت متعه یا ازدواج موقت
دارد؟
« فَمَا اسْتَمْتَعْتُم بِهِ مِنْهُنَّ
فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِیضَةً» (نساء 24)
کسانی که معتقد به جایز بودن متعه هستند می گویند آیه فوق
دلیلی بر مشروعیت ازدواج موقت است!، زیرا او فرموده است: « فَمَا اسْتَمْتَعْتُم»
و فرموده است « فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ» و نفرموده است: «مهورهن: یعنی مهریه آنها».
پاسخ :
اولا این استدلال صحیح نیست، زیرا اجور همان مهریه و برای
ازدواج دائم بکاربرده شده است چنانچه آیه زیر با کلمه اجور ، مهریه را برای رسول
خدا مشخص می کند.
« یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ إِنَّا
أَحْلَلْنَا لَکَ أَزْوَاجَکَ اللَّاتِی آتَیْتَ أُجُورَهُنَّ » (احزاب / 50)
(منظور همان مهریه است) و ممکن نیست که غیر از این گفته شده باشد، زیرا پیامبر صلی
الله علیه وسلم به این ازدواج (یعنی به ازدواج موقت) اقدام نکرده است.
و نیز قرآن کلمهی «اجور» را در جاهای دیگر بجای مهریه بکار برده
است و هرگز کلمهی مهور (مهریه) را به کار نبرده است؛ چنانچه خداوند سبحان فرمود:
« یَا أَیُّهَا
الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا جَاءکُمُ الْمُؤْمِنَاتُ مُهَاجِرَاتٍ فَامْتَحِنُوهُنَّ
اللَّهُ أَعْلَمُ بِإِیمَانِهِنَّ فَإِنْ عَلِمْتُمُوهُنَّ مُؤْمِنَاتٍ فَلَا
تَرْجِعُوهُنَّ إِلَی الْکُفَّارِ لَا هُنَّ حِلٌّ لَّهُمْ وَلَا هُمْ یَحِلُّونَ
لَهُنَّ وَآتُوهُم مَّا أَنفَقُوا وَلَا جُنَاحَ عَلَیْکُمْ أَن تَنکِحُوهُنَّ
إِذَا آتَیْتُمُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ »(ممتحنه / 10)
« ای مؤمنان!
هنگامی که زنان مؤمن به سوی شما مهاجرت کردند، ایشان را بیازمائید - خداوند از
ایمان آنان آگاهتر است (تا شما) - هرگاه ایشان را مؤمن یافتید، آنان را به سوی
کافران برنگردانید. این زنان برای آن مردان، و آن مردان برای این زنان حلال
نیستند. آنچه را که همسران ایشان (به عنوان مهریه) خرج کردهاند، بدانان مسترد
دارید. گناهی بر شما نخواهد بود اگر چنین زنانی را به ازدواج خود درآورید و مهریه
ایشان را بپردازید».
و در جای دیگرگفته است :
« وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ
الْمُؤْمِنَاتِ وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ الَّذِینَ أُوتُواْ الْکِتَابَ مِن
قَبْلِکُمْ إِذَا آتَیْتُمُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ مُحْصِنِینَ غَیْرَ مُسَافِحِینَ
وَلاَ مُتَّخِذِی أَخْدَانٍ » (مائده / 5)
«و
(ازدواج با) زنان پاکدامن مؤمن، و زنان پاکدامن اهل کتاب پیش از شما، حلال است،
هرگاه که مهریّه آنان را بپردازید و قصد ازدواج داشته باشید و منظورتان زناکاری
یا انتخاب دوست نباشد».
پاسخ دوم آیه 24 سوره نساء
استدلال از این آیه برای متعه جایز نیست، زیرا خداوند متعال
ما را از دنبالهی متشابه در چنین مواردی نهی کرده است. پس فرمود:
« فَأَمَّا
الَّذِینَ فی قُلُوبِهِمْ زَیْغٌ فَیَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ»
ازدواج موقت نزد علی بن ابی طالب رضی الله عنه
علی بن ابیطالب رضی الله عنه همانطور که از مصادر اهل
سنت نقل شد و اما مصادر عزیزان مسلمان شیعه در مسند امام زید بن علی از زید بن علی
از پدرش از جدش علی روایت کرده است که گفت: «نهی رسول الله صلی الله علیه وسلم عن
نکاح المتعة عام خیبر».
ترجمه : علی ابن ابی طالب فرمود : رسول خدا ص نهی کرد از ازدواج متعه در روز خیبر الروض النصیر شرح مجموع الفقه
الکبیر (4/23)، تهذیب الأحکام طوسی
(7/251) الاستبصار طوسی 3/142، وسائل الشیعه عاملی (4/441).
پاسخ به یک شبهه
:
عده ای از عزیزان می گویند اگر شما متعه را حرام نمی کردید
مردم مرتکب زنا نمی شدند .
در پاسخ باید عرض کنیم ، اگر مردم تحریم مارا ملاک قرار
میدادند الان فحشایی وجود نداشت، متاسفانه مردم با نام متعه دست به فحشا میزنند .
جوانانی که دچار دوستی های خیابانی می شوند، دست به زنا می
زنند و ادعا می کنند که ما صیغه محرمیت خوانده ایم . در این باره گزارشات فراوانی
از جوانان به دست ما رسیده است . دختران باکره زیر 18 سال دست به فحشا می زنند ، و
اینطور سوال می پرسند که عمل مقاربت را با دوست خود انجام داده است و صیغه محرمیت
خوانده بدون اذن ولی، آیا این کار گناه است ؟
یکی دیگر از خواهران در ایملش نوشته بود، من خداراشکر گناه
نمی کنم و از خدا می ترسم اما کاسبی می کنم، به این صورت که با مردان متقاضی ابتدا
صیغه محرمیت می خوانیم و سپس عمل مقاربت را انجام می دهیم، و یکبار تجاوز دستجمعی
به من صورت گرفته است و من راضی نبودم آیا من گناه کردم ؟
اگر این کارها فحشاء نیستند پس فحشاء کدام است و روسپیگری
کدام است !!
من به جرات می توانم اعلان کنم که درهیچ مذهبی از مسلمانان
این اعمال شنیع جواز ندارند، هیچ یک از مراجع عزیز و بزرگوار شیعه چنین اعمالی را
جایز نمی دانند، لذا تمنا داریم هیچ یک حق ندارد به نام مراجع محترم از اینگونه
اعمال شنیع دفاع کند، زیرا شنیع بودن آن در اسلام ثابت است وهمه بر این نظر اتفاق
دارند .
------------------------------------------