دل باخته محبوب

دل باخته محبوب

نیست از روم عرب پیوند ما نیست پای بند نسب پیوند ما


دل به محبوب هجازی بسته ایم زین سبب به یکدیگر دل بسه ایم

روزی شـیـطان عرض کـرد که، الهی! بندگان تـو، تـو را دوسـت
می دارند و نافـرمانی تو می کنند و مــرا دشمن دارند و اطاعتم
می نمایند.
خطاب رسید که ای ابلیس! به واسطه همان دوستی که با من دارند
و دشمنی که با تو دارند، از نافرمانی های آنها درخواهم گذشت.


عبدالرشید زمانی متولد 1373/03/01 دانشجویه رشته مهندس پزشکی


ای مسلمان بیدار آگاه باش

که دشمن تیشه بر داشته و بر ریشه میزند


کلمات کلیدی

تصاویر دیدنی

تصاویر

توکل‌ و اعتماد به‌ خدا در امور زندگی

برای جلوگیری از آب به آب شدن چه کنیم

علل ریزش مو

ریزش مو

درمان ریزش مو

استرس و راه های درمان آن

رازهای سرکه سیب

همه بلاهایی که سرخ‌کردنی‌ ها بر سرتان می آورند

نکات علمی جالب

مطالب علمی جالب

نکته های جالب 1

وضو و معالجه بیماری ها

نکات علمی درباره زعفران

خواب بیش از ۸ ساعت احتمال سکته مغزی افزایش می دهد

ویژگی های یک عشق واقعی چیست؟

ساخت دقیق‌ترین ساعت جهان با دقت ۱۶ میلیارد ساله!

مورچه‌ ها در لانه خود توالت عمومی دارند!

عرضه گوشی مخصوص مسلمانان در بازار روسیه

سه آیه که جهان را تغییر داد: بی‌مانندی کوچک‌ترین سورۀ قرآن

جملات خطرناک و ممنوعه در زندگی خانوادگی

هنر شادی کردن و شاد بود

هفت راه ساده برای ایجاد خاطراتی ماندگار در کنار همسرتان

دعوای زن و شوهری را چگونه کنترل و مدیریت کنیم؟

جایگاه و اهمیت اندر و نصیحت و آداب آن

واقعیت امت اسلامی و نیاز به فقه اولویت ها جهت رفع مشکلات

اهداف و اسرار ازدواج … چرا ازدواج بکنیم ؟

نوجوانان باید بدانند که …

در مورد رابطه جنسی

مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
  • ۲۶ بهمن ۹۲، ۲۰:۱۶ - امیر سرافراز
    خوب بود
نویسندگان

لیست و اصحاب

شنبه, ۹ آذر ۱۳۹۲، ۰۸:۳۰ ب.ظ

 

لیست و اصحاب


 

شکی نیست که اهل بیت رسول الله در میان اهل سنت، مقام بلندی دارند و اهل سنت نسبت به آنان احترام بسیار قایلند و حقوق آنها را آنگونه که خداوند در شریعت قرار داده است رعایت می‌کنند، لذا آنان را دوست دارند و محبت و موالات شایسته‌ای نسبت به آنان دارند و به سفارش پیامبر در خصوص آنان عمل می‌نمایند همان وصیتی که در روز غدیر خم فرمود:«و اُذَکِّرُکم الله فی اهل بیتی» : (شما را درباره‌ی ـ رعایت حقوق ـ اهل بیتم سفارش می‌کنم.[1]

اهل سنت از همه مردم به این وصیت و دیگر وصایای پیامبر بیشتر پایبندند و عمل می‌کنند.

گفتنی است که تمام اهل سنت بر وجوب محبت اهل بیت و تحریم آزار و بی‌ادبی، قولی یا فعلی نسبت به ایشان اتفاق نظر دارند و با افتخار می‌گوییم که، کتابهای اهل سنت مملو از مناقب و فضایل اهل بیت است.

اول: امیرالمؤمنینعلی

سهل بن سعد روایت می‌کند که رسول اللهr در روز جنگ خیبر فرمود:

فردا این پرچم را به مردی می‌دهم که خداوند خیبر را بر دستانش فتح می‌کند و او خدا و رسولش را دوست دارد و خدا و رسولش نیز او را دوست می‌دارند، آن شب مردم درباره‌ی مردی که فردا پرچم اسلام را از دست رسول خدا تحویل خواهد گرفت، حرف می‌زدند. [1]

صبح که شد، مردم نزد رسول الله آمدند، در حالی که هر یک از آنان امید وار بودند که رسول الله پرچم را به او بدهد، رسول الله فرمود:علی بن ابی طالب کجاست؟

گفتند: چشمانش درد می‌کند، فرمود: کسی را بفرستیدکه او را بیاورد.علی را آوردند، رسول الله از آب دهان خویش به چشمهای او مالید و برایش دعا کرد، و علیt شفا یافت، بگونه‌ای که گویا هیچ دردی نداشته است.

پس از این پرچم را به علی داد و علی گفت: ای رسول خدا: آیا با آنان بجنگیم تا مثل ما شوند؟

فرمود: به ‌صورت عادی برو تا به میدان آنان برسی، آنگاه آنان را به اسلام دعوت بده و از وجوب حقی که خداوند بر آنان دارد، با خبر کن، به خداوند سوگند اگر خداوند یک نفر را بوسیله‌ی تو هدایت کند، از شتران مو سرخ برای تو بهتر است.[2]

در این حدیث فضیلتی بسیار بزرگ و یکی از مناقب آشکار امیرالمؤمنین علی‌بن ابی‌طالب وجود دارد؛ چون پیامبر گواهی داده است که خدا و رسولش! علیt را دوست دارد و او نیز خدا و رسولش را دوست ‌دارد.

دوم: فاطمه رضی الله عنها: پیامبر فرمود: فاطمه سردار زنان بهشت است.[3]

سوم: حسن و حسین:

از براء بن عازبروایت است که رسول الله، حسن و حسین را دید و فرمود: «پروردگارا من این دو را دوست دارم، تو نیز دوست بدار».[4]

در این حدیث فضیلتی آشکار برای حسنین است؛ چون پیامبر امتش را به محبت آن دو تشویق کرده و توضیح داد که محبت آن دو، به معنای دوست داشتن پیامبر است.

ابوسعید خدری روایت می‌کند، رسول اللهr فرمود: «حسن و حسین سرداران جوانان بهشتند».[5]

در این حدیث دو فضیلت بزرگ برای حسن

و حسین است؛ چون پیامبر به بهشتی بودن آن دو گواهی داده است و نیز خبر داده اند که هر آن دو سرداران جوانان بهشت‌اند.

چهارم: علی بن حسین: :

یحیی بن سعید درباره‌ی او می‌گوید: «او افضل‌ترین هاشمی است که در مدینه دیده‌ام».[6]

امام زهری گوید: « هیچ هاشمی‌ای افضل‌تر از علی بن حسین ندیدم».[7]

محمد بن سعد می‌گوید: او ـ علی بن حسین ـ ثقه، مأمون، کثیرالحدیث، عالی مقام، بلند مرتبه و پرهیزگار بوده است.[8]

پنجم: محمد بن علی باقر:

ابن سعد گوید: «او دارای علم زیادی بوده و حدیث زیادی روایت کرده است».[9]

و صفدی گوید: او یکی از کسانی است که علم، فقه و دیانت را در خود جمع کرده است.[10]

و امام ذهبی گوید: حافظ حدیث بوده و در احتجاج به او اتفاق دارند.[11]

ششم: جعفر بن محمد معروف به صادق:

امام ابوحنیفه درباره‌اش می‌گوید: «فقیهی آگاه‌تر از جعفر بن محمد ندیدم».[12]

ابوحاتم گوید: «ثقه است، از کسانی مانند او نباید سؤال کرد».[13]

ذهبی گوید: «جعفر بن محمد، صادق سردار علویها در زمان خودش در حجاز است و از صحابه نیست ». [14]

هفتم: موسی بن جعفر، معروف به کاظم :

ابو حاتم رازی گوید: «ثقه، صدوق و یکی از ائمه‌ی مسلمانان است».[15]

ابن تیمیه گوید: «موسی بن جعفر از کسانی است که به عبادتگزاری و پایبند‌یش به طاعات و عبادات گواهی داده‌اند».[16]

ذهبی گوید: «موسی بن جعفر یکی از بهترین حکیمان و از عبادتگزاران با تقوا بوده است».[17]

هشتم: علی بن موسی معروف به رضا :

ذهبی درباره‌ی وی می‌گوید: او در علم، دینداری و سروری مقام و منزلت بلندی دارد.[18]

نهم: محمد بن علی معروف به امام جواد :

ابن تیمیه گوید: از بزرگان بنی هاشم و در سخاوت و سروری معروف است.[19]

بغدادی[20] می‌گوید:

اهل‌سنت معتقد به دوستی و موالات با همه‌ی همسران رسول‌الله

هستند و هر کس همسران رسول‌اللهr و یا برخی از آنان را کافر بداند، کافر می‌دانند و حسن، حسین، حسن بن حسن، عبدالله بن حسن، علی بن حسین(زین العابدین) و محمدبن علی معروف به باقر و جعفر صادق و موسی بن جعفر و علی بن موسی الرضا و نیز دیگر فرزندان علیt و کسانی که از نسل او هستند، و فرزندانی مانند: عباس، عمر، محمدبن حنفیه و دیگر کسانی که به روش پدرانشان بوده‌اند را محترم و شایان تقدیر و بزرگداشت، می‌شمارند.[21]

ابو مظفر طاهر اسفراینی[22] در بیان منهج اهل سنت می‌گوید:

خداوند آنان را از این‌که درباره‌ی گذشتگان ـ پیشگامان امت اسلامی چیز ـ منکری بگویند یا بر آنان طعنه و ایراد وارد کنند، محفوظ نگه داشته است و درباره‌ی مهاجران، انصار، بزرگان دین، بدریان شرکت ‌کنندگان در احد، و بیعت رضوان چیزی جز خیر و خوبی نمی‌گویند؛ و تمام کسانی که پیامبر

به بهشتی بودنشان گواهی داده را جز به خوبی و نیکی یاد نمی‌کنند و معتقدند ازواج و همسران پیامبرr، اصحاب و اولاد ایشان ر را جز به نیکی نباید یاد کرد و نوادگان پیامبر مانند:

حسن، حسین، و نوادگان مشهورشان مثل عبدالله بن حسن، علی بن حسین، محمد بن علی، جواد بن محمد باقر، علی بن موسی الرضا و تمام کسانی که پایبند به سنت پیامبر و نوادگانش بوده اند، را محترم می‌شمارند و اجازه نمی‌دهند کسی از خلفای راشدین عیبجوئی کند و به آنان توهین نماید و معتقدند نباید کسی به بزرگان تابعین و تابع تابعین که بر منهج قرآن و سنت صحیح بوده اند و خداوند آنان را از آلوده شدن به بدعتها و منکرات حفظ کرده است، طعنه زند.[23]

این خلاصه‌أی بود از عقیده‌ی اهل سنت و جماعت درباره‌ی اهل بیت پیامبر

است و کسانی که می‌خواهند بیشتر بدانند می‌توانند به کتابهای حدیث، سیره و زندگینامه‌ها رجوع کنند، انشاء الله خواهند دید که اهل‌سنت انصار و یاران اهل بیت‌اند.ی[24]

 

[1] -النهایة لابن الأثیر 2/140

[2] -صحیح بخاری با فتح الباری، کتاب فضائل صحابه،باب مناقب علی7/70 ش/1-37 و صحیح مسلم، کتاب فضائل صحابه، باب فضائل علی4/1872 حدیث/3406

[3] -صحیح بخاری با فتح الباری، فضائل صحابه7/105.

[4] - ترمذی کتاب المناقب باب مناقب حسن و حسین (5/661) حدیث (3782) و گوید: حسن و صحیح است و آلبانی صحیح دانسته، ترمذی 3/226

[5] - مسند احمد 3/3 و ترمذی: کتاب المناقب 5/656 حدیث 3768 ومى گوید: حسن و صحیح است وحاکم درمستدرک3/166-167 ودر روایتی دیگرو(ابوهما خیر منهما)‌ وابن خزیمة فی صحیحه 2/206والهیثمی فی مجمع الزوائد 9/184 و طبرانی هم روایت کرده است که اسناد آن حسن است و آلبانی در الاحادیث الصحیحه 2/448.

[6] - الحلیه 3/138

[7] - الحلیه 3/141 و تهذیب التهذیب 7/305

[8] - طبقات کبری 5/222

[9] - طبقات کبری 5/324

[10] - الوافی بالوفیات 4/102

[11] - سیر اعلام النبلاء 4/413

[12] - تذکرة الحافظ 1/166

[13] -الجرح و التعدیل2/487

[14]- مختصر العلو/148

[15]-الجرح و التعدیل4/139

[16] -منهاج السنه4/57

[17]-میزان الاعتدال4/202

[18] -سیر اعلام النبلاء9/387

[19] -منهاج السنه4/68

[20] - عبدالقاهر بن طاهر بن محمد بن عبدالله تمیمی بغدادی اسفراینی فقیه شافعی، اصولی، ادیب، در بغداد تولد یافت و درسال 429هـ در اسفرئین وفات نمود.نگا: وفیات الاعیان 3/203 و الاعلام 4/48

[21]-الفرق بین الفرق/360

[22]- طاهر اسفرائینی شافعی مشهور به (ابومظفر) امام اصولی، فقیه، مفسر، در سال 471هـ در طوس وفات نمود. نگا:طبقات الشافعیة 3/175

[23] - التبصیر فی الدین. 196

[24] - رجوع شود به العقیده فی اهل بیت، سحیمی.

[1] -صحیح مسلم با شرح نووی، کتاب فضائل صحابه، باب فضائل علی 15/188 حدیث/2408

مسلم با شرح نووی، کتاب فضائل صحابه، باب فضائل علی 15/188 حدیث/2408


تگها :
اهلبیت پیامبر، محبت اهلبیت ،آل البیت ، آل رسولخدا

 



موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۹/۰۹
عبدالرشید زمانی

لیست و اصحاب